back

Створення ОСББ: основні правила

03-11-2020 08:36

 

Актуальною, на сьогодні, є проблема стану багатоквартирних будинків. Багато з них потребують ремонту комунікацій, облаштування приміщень загального користування. Необхідність забезпечення комфортного та безпечного користування, спонукає власників квартир багатоквартирних будинків об’єднуватись та вибрати найбільш активних серед них – для розв’язання цих питань.

Однією з форм такого об’єднання, згідно з законом України “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку”, що набрав чинності 01.07.2015 року, названо об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (надалі – “ОСББ”).

Основні правила створення ОСББ

Створити ОСББ можуть лише власники квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку. У здійсненні їх прав, при створенні ОСББ, звичайно ж, їх можуть представляти довірені особи (представники). Зареєстровані у приміщенні особи, родичі, орендарі тощо – якщо вони не є співвласниками, чи їх представниками – не здійснюють створення і управління ОСББ.

В одному багатоквартирному будинку (тобто у житловому будинку, який має три, чи більше квартири - так законодавство розуміє багатоквартирний будинок) може бути створено не більше одного ОСББ. У двох, або більше будинках, пов’язаних спільними, чи прибудинковою територією, чи інфраструктурою, чи благоустроєм – може бути одне ОСББ. У новозбудованих будинках ОСББ дозволено створювати лише після держреєстрації права власності на більш ніж половину приміщень у будинку.

Етапи створення ОСББ:

 Виділяють наступні етапи:

1. Створення ініціативної групи. Для створення ОСББ необхідно провести установчі збори співвласників багатоквартирного будинку. Для скликання зборів – відповідно – необхідна ініціативна група хоча б з трьох власників. Бажано на цьому етапі скласти протокол зборів ініціативної групи в якому розподілити обов’язки та визначити місце і дату проведення установчих зборів.

2. Складення списку всіх співвласників та відправлення повідомлення про проведення зборів. Закон вимагає попередження всіх, без виключення, співвласників будинку, тому, перш за все, необхідно дізнатись повний перелік таких осіб. Отримавши відомості про власників всіх, без виключення, приміщень у будинку, кожному з них складається та направляється повідомлення про проведення установчих зборів (де зазначається ініціативна група, місце, час і порядок денний зборів). Повідомлення надається під розписку, або рекомендованим листом.

Повідомлення має бути надіслане не менше ніж за 14 днів. Для відправлення рекомендованого листа в межах міста, зазвичай вимагається 1-3 дні. Якщо ініціативна група вирішить розносити повідомлення під розписку – тут все залежить від кількості квартир і можливостей ініціативної групи.

3. Підготовка проєкту Статуту ОСББ та інших документів до зборів. Поки йде час з моменту відправлення повідомлення, зазвичай, готується статут ОСББ та інші проєкти документів – як то проєкти протоколу установчих зборів, готового до заповнення на зборах, листки опитування (якщо планується письмове голосування), тощо. Зазначений статут складається відповідно до типового статуту ОСББ, затвердженого наказом від 27.08.2003р. № 141 Державним комітетом України з питань ЖКГ. Статут може містити додаткові регулювання необхідні для цього ОСББ, однак, в цілому, має відповідати законодавчим вимогам, що висуваються до нього.

4. Проведення установчих зборів ОСББ, а якщо необхідно – письмового опитування. Перш за все обирається Голова зборів. Можливо, також, обирати лічильну комісію, якщо кількість учасників настільки велика, що це є необхідним. Голосування здійснюється поіменно щодо кожного питання порядку денного. Результати заповнюються у протокол. Кожен співвласник має кількість голосів пропорційну до частки його приміщення у загальній площі будинку. Якщо ж один власник володіє понад 50 відсотків квартир – тоді застосовується правило – “1 власник = 1 голос”.

Рішення установчих зборів вважається прийнятими, якщо за нього проголосувало більш ніж половина власників. Якщо кількості голосів недостатньо – проводиться письмове опитування.

таке проводиться протягом 15 календарних днів з дати зборів.

5. Реєстрація ОСББ у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДРЮОФОПГФ). Цей етап, зазвичай, включає складання пакету необхідних документів та подання їх держреєстратору. Подання документів, разом із заявою про державну реєстрацію юридичної особи, здійснюється уповноваженою зборами особою, або ж його повіреним.

6. Інші можливі дії: отримання неприбутковості та відкриття рахунків. ОСББ може бути неприбутковою організацією, якщо її статут відповідає вимогам до установчих документів неприбуткових організацій. Для отримання статусу неприбутковості, необхідно звернутися до місцевої податкової із заявою форми 1-РН за підписом керівника (голови правління ОСББ) та печаткою ОСББ, а також, із засвідченими копіями установчих документів.